az V., VII. és IX. kerület találkozásánál
Református negyed
Sorozatot indítunk a totalitás jegyében: lefotózzuk a budapesti metrómegállókat, a kapcsolódó aluljárókat is beleértve. Talán kalapálunk egy önálló blogot a témakörben.
A mostani, leromlott állapotában is látszik, hogy egy valaha igen elegáns, modern megjelenésű üzemről van szó, a szoci Magyarország presztízsberuházásáról. (lásd. Mocskos BKV)
Jelenleg hajléktalanok, szenny, graffiti, reklámtámadás mindenfelől (Europlakat Group, ESMA, Fix Pont, Multireklám). A formatervezett ülőalkalmatosságokból tucatnyi eltűnt, az oszlopok fémborítása is hiányos (fémtolvajok?). Két "mennyezettőlapadlóig" reklámtábla között egy aprócska tájékoztató a metró köveiről, miszerint a padlót az ausztriai Mauthausenből származó gránit, a falakat meg hazai, édesvízi mészkő borítja.
Az aluljáró:
Princess "fejedelmi péksütemények" (ISAR 2000 Kft.): bizonyára nem tűzveszélyes egy pékséget üzemeltetni a metrókijáratnál, közvetlenül a mozgólépcső mellett, ha Aba Botond is támogatta a boltnyitást. Hiányos a telefonok sora, húgyszag és ragacsos szenny mindenfelé, a fagyhalál környékén vegetáló hajléktalanokkal. Ahogyan az Obituary mondaná: Slowly We Rot. Egy igen figyelemreméltó alkotás a Korona szálló oldalán (Károlyi utca) levő lépcsőknél, megérné állvánnyal és egy jobb fényképezőgéppel visszatérnünk.
A KECSKEMÉTI KAPU EMLÉKE
Jelleg: dombormű
Anyag: tardosi vörös mészkő
"Komolyan is lehet szemlélni ezt a lukat. A piros metró építésekor az Astoria megállóhelynél 1963-ban bukkantak a Hatvani kapura, és a mellette elterülő 6 méter vastag falú rondella maradványaira. 1974-ben ehhez hasonlóan találtak rá a kék metró Kálvin téri megállójának építése során a Kecskeméti kapura. Itt húzódott hát a városfal. A metró elkészült, ami a 15. században épített védrendszerből és a két kapuból még a metróépítés után is megmaradt, azt befalazták. A Kecskeméti kapura emlékeztet Illés Gyula 1983-as domborműve." (városkép blog: A Kálvin tér lyuka)
Az alkotó MCK-1983 szignóval jelölte a művét.
Következik: Kőbánya-Kispest, a félig lerombolt KÖKI
Kálvin tér (Kálvin Square) is a station on the M3 (North-South) line of the Budapest Metro. It is located on the borders of District V, District VIII, and District IX, under Kálvin Square.
ReplyDeleteThe station has provisions dating from its design to accommodate direct transfer to the future Southwest-Northeast M4 line.
The station is one of the busiest on the line, and is also the deepest.
These days, because of the M4 metro line constructions, the area is partially closed, approximately until late 2010.
Station information
Opened 1976
Type bored underground
Platforms 1 island platform
Depth 28.24 m